گشت ایران

Gasht Iran

Gasht Iran

گشت ایران

با سلام و ادب ، هدف از ایجاد این سایت ، آشنایی هر چه بیشتر هموطنان عزیز با آثار باستانی و فرهنگی ; نقاط دیدنی و توریستی کشور ، جشنواره های داخلی و اطلاع از بهترین هتل ها و رستوران های ایران میباشد.ما را از راهنمایی ها و نظرات ارزشمند خود بهره مند فرمایید.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

طبیعت ایران : راه آهن تهران شمال

چهارشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۱، ۰۴:۲۸ ق.ظ
یک شبانه روز در قطارهمیشه سفر با قطار برایم لذت بخش بوده و هر گاه در هر شهری به مسیر خط آهن که می رسم ناخودآگاه احساس خوبی بهم دست میده... شاید یکی از دلایلش این باشه که خیلی از قدیمی های فامیل از جمله مرحوم پدربزرگ که هیچ وقت ندیدمش از از اهالی راه آهن بودند...مدت های زیادی بود که به سفر با قطار در مسیرهای خاص ایران فکر می کردم...اما هر بار به دلیل یک مشکل اصلی از این سفر منصرف می شدم و آن چیزی نبود به جز پنجره های قطار که هیچ وقت اجازه خروج نمی دادند!تا این که در یکی از سفرهایی که به گرگان داشتیم قطاری یافتم که پنجره های آن به فرم قطارهای قدیمی بود و به سمت پایین باز می شد... راهنمای سفر با قطار تهران شمال: برای مسیر راه آهن شمال یک قطار درجه دو صندلی نشین کوپه ای وجود داره که صبح ساعت ۸ از تهران به مقصد ساری حرکت می کنه و حدود هشت ساعت طول می کشه...برای برگشت هم بهترین گزینه، قطار کوپه ای تختخواب شو هست که آخر شب از ساری به تهران حرکت می کنه و شب رو می تونید راحت تا تهران بخوابید.مسیر خط آهن شمال از زیباترین مناطق استان های تهران، سمنان و مازندران عبور می کند...زیباترین فرسایش ها را تا قبل از ایستگاه فیروزکوه مشاهده می کنید...رگه رگه های کوه ها...رنگ هایی متنوع...و نقش هایی ویژه...از تهران که حرکت می کنیم اولین ایستگاه بن کوه و بعد از آن کبوتر دره است که دره هایی عجیب پیش چشممان می گذارد...سیمین دشت...آبشار نمک در نزدیکی سیمین دشت...ایستگاه زرین دشت و پس از ایستگاه مهاباد به فیروزکوه می رسیم. نمای کلی شهر فیروزکوه را می توان از درون قطار دید...آن چه که ما معمولا از خط آهن شمال به عنوان مسیر کوهستانی و صعب العبور و پر پیچ و خم در ذهن داریم از ایستگاه فیروزکوه شروع می شود و تا ایستگاه ورسک ادامه پیدا می کند... فکرش رو بکنید که سر خودتون و دوربین عکاسی رو از قطار بیرون کردید و مشغول عکاسی از مناظر مسیر هستید که یکدفعه همه جا تاریک می شود و شما ناخودآگاه خودتون رو به درون قطار می کشید!اکنون درون تونل هستید و بوی دود قطار، همه جا را فرا گرفته است...شاید یکی از مهیج ترین قسمت های سفر با قطار در این مسیر همین لحظات ورود به تونل باشد...و لحظاتی بعد خروج از آن...۹۳ تونل به طول ۲۴ کیلومتر خط آهن تهران را به شمال کشور متصل می کند...البته به این نکته ایمنی توجه داشته باشید تونل های مسیر بسیار تنگ است و باید دقت کنید در هنگام نزدیک شدن به تونل ها به هیچ وجه چیزی از قطار بیرون نباشد چه خودتان و چه وسایلتان...خط آهن تهران شمال از کنار جاده فیروزکوه عبور می کند...از تونل گدوک به درازای حدود ۲ کیلومتر عبور می کنیم. این تونل بلندترین است و در عین حال عریض ترین آن... بعد از گدوک به ایستگاه دوگل می رسیم و هیجان رسیدن به پل ورسک شدت می یابد...پل ورسک شگفت انگیزترین پل مسیر است که روایت های زیادی در مورد آن گفته می شود...بدون شک هر کسی که از جاده فیروزکوه راهی شمال کشور شده باشد این پل را دیده و در حیرت مانده که چطور در آن سال ها چنین ساخت و سازی انجام شده است...به ایستگاه ورسک می رسیم که هنوز ردپای تلاش کارگران پرتلاش آن روزها را در فضای آن حس می کنی...و سه خط طلا با مهندسی جالب آن که موجب شده شیب مسیر کاسته شود و لوکوموتیو با قدرت بیشتری بتواند کوه را دور بزند...نمای سه خط طلا از روی پایین ترین پل...تعداد ۱۴۸۷ پل ساخته شده است تا این قطار شمال کشور را به مرکز آن متصل کند...از ایستگاه ورسک به سمت سرخ آباد و سوادکوه و پل سفید پیش می رویم و به مرور از کوه پایین می آییم...محل تلاقی راه آهن و جاده ماشین روساختمان بیشتر ایستگاه های این مسیر قدیمی است و تقریبا فرم اولیه خود را حفظ کرده اند... فضای ایستگاه برای من خاطرات دوران کودکی را به همراه دارد... خانه های سازمانی و سرخوشی از این همه اسباب بازی ممنوعه...!پل سفید یکی از ایستگاه های بزرگ و مهم مسیر تهران شمال است که در کنار جاده ماشین رو قرار گرفته است و البته رود تالار جدا کننده آن دو...و مناظری که از هیچ کجای دیگر به این سرعت و در یک روز دیده نمی شود...انعکاس...لحظه تعویض خط...غار اسپهبد خورشید در نزدیکی فیروزکوه که به خوبی از درون قطار تهران شمال نمایان است...شکوفه بهاری درختان و خانه ای متروکه در کنار خط آهن...به مرور همه جا سبز می شود...و دقایقی بعد به یک باره وارد جنگل می شوی...و رطوبت هوا و بوی درخت و نم جنگل های شمال نشان از پایان سفر و نزدیک شدن به ساری را دارد...نگاه به فردا پیش از فرا رسیدن تاریکی...!نمونه ای از آبشارهای بلند فصلی در طول مسیر تهران شمال...چرخی در شهر ساری می زنیم و راهی دریا می شویم. نزدیک ترین ساحل به شهر ساری خزرآباد(فرح آباد) است که تا شهر ساری ۳۰کیلومتر فاصله دارد. چند بنای مهم در خزرآبادساری واقع شده است که از آن جمله مسجد فرح آباد و حمام و کاخ عباسی  می باشد... و بازگشت به تهران اگرچه در تاریکی شب است اما زیبایی های خودش را دارد...فضای مه آلود و عطر خوش گل های بهاری هم چنان پای پنجره میخ کوبت می کند...!ایستگاه های راه آهن مسیر تهران شمال: تهران - بن کوه - کبوتر دره - سیمین دشت - زرین دشت - مهاباد - فیروزکوه - گدوک - دوگل - ورسک - سرخ آباد - سوادکوه - پل سفید - زیرآب - شیرگاه - قائم شهر - گونی بافی - ساری و ادامه مسیر تا گرگان: نوبخت - نکا - مسیر انحرافی امیرآباد - رستم کلا - بهشهر - تیرتاش - گلوگاه - بندرگز - بندر ترکمن - سبزدشت - گرگان
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۹/۰۱
رضا نورمحمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی